Photobucket

Click Click Click

Previous Post
The Archives
The Bloggers

Credits

hit counter
Clicky Web Analytics

Photobucket

Photobucket

Monday, November 24, 2008
Tin Susu Karamel

bila kita pertama kali belajar memasak, memang memacam dugaan yang kita akan tempuhi. contohnya, kena minyak panas, melecur dan sebagainya. and, ini adalah tragedi semasa pertama kali aku membuat apple karamel.

warning: jangan jadikan ini sebagai bahan ejekan semacam yang aku terpaksa tanggung berbulan bulan dahulu. terima kasih. tapi, kalau ejek jugak, siap. hiks.


July 24, 2007
Selasa


pertama kali dalam tahun ni aku mengaku sendiri kebodohan yang ada dalam diri aku ni. mana taknya, kelmarin, aku dengan bangganya telah berjaya membuat kek batik dengan yummy sekali. dan arini, aku nak cuba buat apple karamel yang aku belajar dari izzah.

masa balik dari bandar tadi, aku bawak wiwit singgah ke gerai buah. dengan rakusnya, aku hangkut beberapa biji bual epal hijau dan merah serta setandan pisang. mak kata, aku beli ngalahkan orang nak wat kenduri walhal aku nak try masak je kali ni. cam biasa, aku sengih je la. kalau menjawab nanti, berdarah lagik telinga aku kena bebel. ahaks!

sampai umah, lepak kejap pehtu aku siap la bahan bahan nak wat karamel tu. carik periuk yang sesuai, rebus tin susu selama 4 jam. pehtu kuar kejap gi buah durian ngan mak. balik tu, aku tengok tin tu tak lembut pun. jadik, aku terus call izah.
izah, aku ngah wat karamel ni
eh ye ke? ko katne?
kat kampung lagik. maybe malam ni balik. insyaAllah..
laaa ye ke? aku kat rumah. cuti arini.
cuti? besh la ko. hmm.. aku nak tanye, wat karamel ni kan, aku kena rebus sekali ngan tin dia kan?
a'a. ko rebus ngan tin sekali tapi make sure tak bukak tin tu and kena jaga air jangan kasik kering.
oooo.. oke. paham! thanks.
pehtu aku gi dapur.
along, apsal tin ni tak lembut pun?
hmmm.. entah. betul ke cara kita buat ni?
betul. angah dah call izah kompemkan tadik.
takpelah, kita tunggu je. blom 4 hours lagik ni.
isk.. tak puas ati la. betul ke eh? hmm.. takpelah! (sambil melayan keraguan)
3 jam berlalu.
aku amik keputusan untuk call izah semula. segan gak nak tanye lagi tapi selamba je la.
izah, aku nak kompemkan ngan ko, after 4 hours, tin tu akan lembik sekali ngan susu ke?
hah? bila masa lak tin tu akan lembik? huwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.. nape ko ni.. huwaaaaaaaaaa..
ahahahahaha.. abistu? dah 4 hours, aku tengok tin tu menten je camtu. tak lembik pun. ke tak menjadik eh?
huwaaaaaaaaaa.. bukanlah tet, memang dia takkan lembik. karamel tu just susu kat dalam tu je. ko kena la tebuk tin tu lepas dah 4 jam. huwaaaaaaaaaaa...
wakakakakaakakaka.. mana la aku tau. adoi, aku silap paham la
ahahahahahahah.. ko gile ke? nak makan aluminium? tin susu tu ntah ntah dari bahan kimia ke, barang recycle ke.. adoi laa..
ahahahaha.. ok, ok. aku dah paham.
oklah, kalau tak paham lagi, call je tau
AHAHAHAHAHAHAHAHA *lepuk diri sendiri*
ok. ini aku penah cerita dalam blog lama dulu. dan, sabtu ni, aku dah plan nak buat apple karamel sekali lagi. harapnya, aku belajarlah dari kesilapan ini kan. hiks.

Photobucket

dicakar oleh cepotet @ 11:55 PM  

4 Comments:
  • At November 25, 2008 at 2:51 AM, Blogger Unknown said…

    hehehe... lawak la..
    tadi baca blog yonna pun lawak jer.. aduyai..

     
  • At November 25, 2008 at 2:08 PM, Blogger cemut said…

    izinkan tuan hamba gelak barang seminit dua.
    wakakakakakakakakaakkaakakakkaka
    aamakakakakakaakakakkakaa
    akakakakakkakakakakaka
    akakaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa
    adoi semput,
    ayat yg rebus tin susu tu cam da pelik dah.hahahahhahha.astu tunggu tin cair ke? sampai kosong tong gas tu pun xde nye tin tu nk cair.adoi.lawak azbakistan tol yu ni

     
  • At November 25, 2008 at 3:55 PM, Blogger Inah said…

    me x gelak..me senyum jek :D

     
  • At November 25, 2008 at 11:20 PM, Blogger cepotet said…

    eiza,
    hahahaha. yea.. itu kenangan silam tu. lawak tapi mengkasihankan. :p

    cemut,
    yea.. yea.. sila la gelak. kuar usus perut baru tau. keguguran rahim i tak tanggung aaaa. :p

    ini kisah lama la. belajar dari kesilapan. :(

    inah,
    eheh. inah bagus. senyum je dah cukup. :)

     
Post a Comment
<< Home
 

Beben

 

Beben, sebuah blog yang baik dan setia. Tak penah menyakiti aku tapi sentiasa rela untuk disakiti. Tidak berjantina dan tidak bernyawa. Sangat pendiam dan sangat memahami. Kalau rasa penulisan aku di sini kurang enak bagi kalian, bolehlah klik butang X belah kanan atas browser anda. Datang tak berjemput, pergi juga tak dihalau. oh yea, did i tell y'all that i hate stalkers? so, please back off. Mekasih.

 

If God wanted us to talk more than listen, He would have given us two mouths rather than two ears.

~Ken Blanchard ~

 

Best viewed with

Photobucket

Cepotet

Photobucket

 

Me, Myself & I

I am just a simple girl with a simple life. I love nobody except my Mak, Abah and my family. Simplicity is the new complex.

Photobucket


email untuk perkara yang penting je. kalau rasa tak penting, sila jangan email. pasti tidak akan dilayan. saya bukan artis mahupun superstar.

Bla.. Bla.. Bla..

Reminder